fbpx

8 Cara Belajar Yang Lebih Berkesan

Kongsi di facebook
Kongsi
Kongsi di linkedin
Kongsi
Kongsi di twitter
Tweet
IMG  eii

Membongkok di atas buku teks, ada yang mempunyai pen di tangan untuk menconteng nota, manakala yang lain sibuk menggariskan perenggan. Berjuta-juta pelajar menjalani rutin belajar untuk ujian dan peperiksaan setiap hari. Apakah yang membezakan mereka yang berbuat baik dengan mereka yang tidak? Dengan mengandaikan semua yang lain adalah sama, apakah yang memisahkan mereka yang berbuat baik daripada mereka yang tidak? Dengan mengandaikan bahawa semua pembolehubah lain adalah sama, apakah yang membezakan mereka yang berprestasi baik daripada mereka yang berprestasi agak lemah?

Kami akan melalui beberapa taktik pembelajaran yang paling biasa dan cara mengubahnya boleh membuat perubahan.

 

Langkah 1 : Bacaan Pasif

Ini adalah kaedah pembelajaran yang paling popular dan dihormati masa. Membaca adalah cara kita menerima ilmu, dan apabila terdapat banyak bahan untuk diproses, masuk akal untuk membaca dan membaca semula dengan harapan dapat menyerap semua. Membaca, pada hakikatnya, tidak sama dengan pemerolehan ilmu yang benar.

 

Langkah 2 : Garis bawah dan Serlahkan

Menggaris dan menyerlahkan ialah dua cara yang dicuba dan benar untuk menggalakkan kanak-kanak membaca secara aktif. Kebanyakan pelajar, sebaliknya, mengakhiri garis bawah dan menyerlahkan begitu banyak teks sehingga mereka kembali kepada petak.

 

Langkah 3: Mengambil nota dan membuat senarai semua yang anda ingin ingat.

Mencatat nota adalah lebih sukar dan memakan masa daripada membaca, menggaris dan menyerlahkan, tetapi apabila dilakukan dengan betul, ia lebih berguna. Langkah seterusnya ialah meringkaskan perkara yang telah anda lakukan selepas anda membaca teks dan menekankan atau menyerlahkan bit penting. Adalah lebih baik untuk meringkaskan perkara yang sebenarnya anda percaya adalah penting. Ini memerlukan kepercayaan terhadap apa yang telah anda pelajari setakat ini. Sekurang-kurangnya, anda sepatutnya dapat mencoretkan dalam bentuk titik perkara yang anda percaya penting.

 

Langkah 4: Mendapatkan Gambar yang Lebih Besar

Pada asasnya, ini memerlukan:

  1. Membuat senarai tema atau tajuk penting, seperti komponen darah (darah, sel darah dan plasma)
  2. Subtajuk seperti "Fungsi Setiap Jenis Sel Darah" hendaklah ditulis (sel darah merah, sel darah putih, platelet dan plasma)
  3. Mengisi maklumat yang lebih khusus di bawah subtajuk yang sesuai, seperti: Apakah bahagian isipadu darah yang disumbangkan oleh setiap sel darah?

 

Langkah 5: Buat peta minda

Ini adalah fasa terakhir dalam proses. Selepas semua langkah sebelumnya telah selesai, adalah penting bahawa semua bahan untuk topik besar (contohnya, sistem peredaran darah manusia) disusun menjadi satu gambar besar. Pelajar seharusnya boleh menyambung semua tajuk/topik utama untuk melihat bagaimana ia berkaitan. Pelajar memperoleh kedalaman pembelajaran yang lebih baik dengan memahami bagaimana semua bahan berkaitan antara satu sama lain.

 

Langkah 6: Penilaian Kendiri

Anda harus menguji untuk memeriksa sama ada anda mengetahui bahan anda dengan baik apabila anda cukup yakin bahawa anda cukup selesa dengan topik tersebut. Membuat buku penilaian dan kertas peperiksaan tahun lepas adalah teknik yang kerap dilakukan. Adalah penting untuk berlatih dengan perkara berikut:

  1. Soalan yang memaksa anda berfikir dan bukannya mengulangi apa yang anda ingat, walaupun ingatan yang baik adalah penting.
  2. Soalan yang serupa dengan jenis soalan yang anda akan lihat pada ujian sebenar anda.

 

Langkah 7: Ajar Orang Lain

Ujian terakhir dan mungkin yang paling sukar adalah untuk menentukan sama ada anda boleh menerangkan sebarang mata kepada rakan sekelas tanpa menggunakan sebarang nota. Ini mungkin memerlukan bertanya soalan dan kemudian menjelaskan dan menerangkan dengan cara yang ringkas dan mudah. Jika nasihat anda diambil dan difahami dengan betul oleh rakan anda, kemungkinan besar anda juga sudah bersedia.

 

Langkah 8: Merancang dan membuat persediaan lebih awal

Ini adalah ujian muktamad, dan ia lebih sesuai untuk kanak-kanak yang lebih tua. Jika anda telah menguasai tujuh fasa pertama, cabaran terakhir adalah untuk mempertimbangkan dan bayangkan perkara yang pemeriksa akan menilai anda. Anda seharusnya dapat memahami mengapa anda wajib mempelajari pelbagai topik jika anda memahami mengapa ia perlu. Ia juga mencadangkan terdapat kebarangkalian yang baik anda akan diuji mengenai subjek ini. Letakkan diri anda pada kedudukan orang yang menulis kertas peperiksaan menggunakan pengetahuan ini. Kemudian, cuba jangkakan jenis soalan baharu yang mungkin timbul.

 

Ringkasnya, menguasai dan melaksanakan Langkah 1–8 harus dan boleh meningkatkan hasil akhir anda dengan ketara. Semua yang terbaik!

Kongsi di facebook
Kongsi
Kongsi di linkedin
Kongsi
Kongsi di twitter
Tweet

Catatan Berkaitan

Pengarang

IMG
Hannah
a
Jin

Mengenai SCC

Kepentingan untuk berseronok dan maju dalam pendidikan teknologi untuk semua pelajar kami adalah moto kami. Kami mahu pelajar kami mencipta masa depan yang lebih baik bukan sahaja untuk diri mereka tetapi juga untuk masyarakat. Sama ada memprogramkan permainan video mereka sendiri, menganimasikan kartun mereka sendiri atau membina robot, tutor kami boleh membimbing mereka untuk mencari pandangan yang lebih baharu dan meneroka penemuan yang tidak ditemui melalui kursus kami.